Jak wspomagać koncentrację od najmłodszych lat?
Koncentracja – każdy wie czym jest. To zdolność skupienia się na wykonywanej czynności i wykonaniu jej precyzyjnie. W przypadku dzieci wielu z nas kojarzy się z umiejętnością nabywania „poważnych” umiejętności jak nauka liter, czytania, pisania. Tymczasem umiejętność skupienia jest niezbędna także w codziennym życiu, na placu zbaw, w przedszkolu.
Czy Twój maluch ma kłopot z samodzielnym ubraniem? W drodze do łazienki zapomina, że szedł tam, aby umyć zęby? Kolorowankę porzuca po kilku sekundach?
To znak, że warto z nim poćwiczyć koncentrację. Ta umiejętność to klucz to wykonywania czynności od początku do końca. Świadomość co należy zrobić krok po kroku, aby osiągnąć swój cel i bycie obecnym tu i teraz.
Czy z małymi dziećmi można ćwiczyć koncentrację? Tak – jak najbardziej, nawet z 2 latkami! Im wcześniej zaczniemy pracować z maluchem, tym łatwiej będzie osiągnąć nasz cel.
Praca nad koncentracja dziecka czy też ogólnie praca z dzieckiem często wydaje się nam czymś trudnym. Tymczasem nic bardziej mylnego. Podstawą wspomagania koncentracji i rozwoju maluchów jest wspólna zabawa. Sekretem jest takie dobranie ćwiczeń, np. poprzez tematykę, która jest szczególnie lubiana, aby dziecko nie miało poczucia, że to przykry obowiązek, ale po prostu świetna zabawa. Badania pokazują, że dzieci przyswajają lepiej nowej umiejętności, kiedy aktywnie uczestniczą w zabawie (nauka, poprzez wyłącznie obserwację drugiej osoby nie jest skuteczna). Dziecko musi spróbować działać samodzielnie. Nawet 100 razy powtórzona informacja, nie jest tak skuteczna jak po prostu samodzielna próba wykonania.

Oto kilka rad, jak wspierać koncentrację:
- Dbaj o czyste i minimalistyczne otoczenie malucha. Im więcej potencjalnych rozpraszaczy tym dziecku trudniej skupić się na zadaniu. Rozpoczynając ćwiczenia koniecznie uporządkujmy biurko czy stolik. Porozrzucane kredki, książeczki nie sprzyjają pracy.
- Wybieraj porę dnia, kiedy dziecko jest wypoczęte. Ćwiczenia ze śpiącym maluchem mogą być tylko źródłem frustracji i nie przyniosą zamierzonego efektu
- Rozpoczęte zadanie wykonajcie od początku do końca. Lepiej wykonać ich mniej np. 1 kolorowankę, ale nauczyć malucha konsekwencji w działaniu
- Wspieraj dziecko zawsze, kiedy tego potrzebuje. Jeśli widzisz, że dane zadania są dla niego zbyt trudne zmień je, zmodyfikuj zasady i pomagaj w stopniowym samodzielnym wykonaniu. Sukces zawsze napędza do działania.
- Wybieraj aktywności, które maluch lubi. Masz w domu fana dinozaurów czy zwierzątek? Wybierz pomoce z tym motywem. Nauka jest dużo skuteczniejsza, kiedy robimy coś co jest interesujące. Zmieniaj pomoce, aż w końcu trafisz na te, które angażują i bawią dziecko.
No dobrze, znamy już ogólne zasady, ale co dokładnie możemy zrobić?
Poniżej propozycje dla małych dzieci (w wieku przedszkolnym i młodszych):
- Układanki – szczególnie te dzielone linia prostą. Dzięki temu dziecko musi ułożyć obrazek wyłącznie na podstawie analizy obrazka. Nie pomoże specyficzny kształt puzzla. Szczególnie polecam nasze układanki z motywem leśnych zwierząt 1,2,3! Układam. Zestaw zawiera układanki o różnej liczbie elementów, dzięki temu możemy dostosowywać trudność do możliwości dziecka.

- Gry pamięciowe – memory, gdzie dziecko musi odnaleźć pary. Układanie kart w określonej kolejności i proszenie dziecka o ułożenie swojego zestawu w takiej samej kolejności. Polecam naszą grę 1,2,3! Pamiętam – zestaw 48 kart wraz pomysłami na proste zabawy pamięciowe

- Wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami
- Kolorowanie
- Zagadki
- Układanie historyjek obrazkowych
- Pokazujemy dziecku obrazek, prosimy o dokładne przyjrzenie, a następnie pytamy o jego szczegóły np. kto miał czerwoną bluzkę, jakie zwierzątko pływało po jeziorze
I ostania, choć nie najmniej ważna – bądźmy cierpliwi, systematyczni i konsekwentni. Pamiętając o tej zasadzie z pewnością zauważymy poprawę, a duma i satysfakcja będą ogromne.